Kilka słów o coachingu biznesowym i jego skuteczności

By 7 września 2017Baza Wiedzy

Garść słów o coachingu

Coaching biznesowy jest indywidualnym wsparciem lidera w osiąganiu jego celów biznesowych. Stwarza dla niego okazję do lepszego przyjrzenia się swojej sytuacji, poszerzenia perspektywy, a dzięki temu dostrzeżenia nowych możliwości i rozwiązań. W trakcie procesu coachingowego lider uświadamia sobie jakie kompetencje potrzebuje rozwijać oraz jak lepiej korzystać ze swoich naturalnych zdolności, aby osiągać zamierzone rezultaty. Doskonali swoje umiejętności podejmowania trafnych decyzji, radzenia sobie z trudnymi sytuacjami oraz opracowuje skuteczną strategię działania.

Z jakiego powodu inwestuje się w coaching?

Otóż w 2005 r. w Chartered Instytute of Personnel and Development przeprowadzono badania dotyczące najczęstszych powodów, dla których przedsiębiorstwa inwestują w coaching.

Okazało się, że 26 % firm stawiało na rozwijanie przyszłej kadry wyższego szczebla. 27 % inwestowało w celu zaplanowania kariery i rozwoju osobistego.

28 % wybrało poprawę wydajności. 30 % stawiało na radzenie sobie ze słabymi wynikami. Natomiast najwyższy wskaźnik, bo aż 78 % przedsiębiorstw inwestowało w celu poprawienia indywidualnych wyników.

Korzyści płynące z coachingu

Są znaczące niezależnie od tego, z jakiego rodzaju coachingiem mamy do czynienia. Każdy bowiem jego rodzaj opiera się na procesie rozwoju osoby, która go podejmuje.

Kluczowymi korzyściami w wykorzystaniu coachingu są:

  • zdecydowanie większa skuteczność w działaniu
  • trwałość w zwiększeniu osobistej efektywności
  • umiejętność stawiania sobie pytań, także i tych trudnych
  • pełna jasność w zakresie własnych celów i określenia wartości
  • pozbycie się barier przed bardziej efektywnym uczeniem się
  • samodzielne dochodzenie do rozwiązań różnych problemów
  • zwiększenie równowagi i jakości życia
  • większa kreatywność
  • zwiększenie elastyczności działania
  • stawanie się wzorem dla innych
  • rozwijanie własnych zdolności
  • wykorzystywanie rozwiniętych zdolności w sytuacjach kryzysowych
  • uświadomienie sobie potrzeby nieustannych zmian, czyli bycia w procesie
  • dążenie do doskonałości
  • wyzwolenie w sobie umiejętności refleksji
  • zdobycie umiejętności niepoddawania się porażkom
  • doskonalenie kompetencji
  • uwierzenie we własne możliwości
  • zdobycie mistrzostwa w tych obszarach, które są zgodne z naturalnymi predyspozycjami
  • podejmowanie tych działań, w których jest się dobrym

(Z. Brzeziński „Executive coaching. W czasach kryzysu i zmian” [W]: „Coaching Review” I/2012)

Autor: Wiesława Krysa

Trener w Szkole Coachingu Lilianna Kupaj

www.szkolacoachingu.edu.pl